Att lida av hypoglykemi

Sitter här med ett blodsocker på 2.6, orsaken är att jag tog för mycket insulin till maten...  tänkte att jag skulle skriva ett inlägg om hur det känns... men har nu suttit i minst tio minuter och väntat på att blodsockret ska gå upp, hjärnan ska börja fungera och händerna sluta skaka...

(från wikipedia)
Hypoglykemi
, låg blodsockerhalt. Hypoglykemi kan ibland drabba diabetiker om de tagit för mycket insulin, ätit för lite eller vid kroppsansträngningar. Tillfällig lätt hypoglykemi är relativt vanligt hos insulinbehandlade diabetiker och kallas då ofta "insulinkänningar".

Vanliga symtom vid lätt hypoglykemi är blekhet, darrningar, hungerkänslor, oro, ilska och retlighet. Kraftig hypoglykemi kan medföra förvirring, aggressivitet, kramper och medvetslöshet. Symtombilden och ordningen på symtomen varierar dock mellan olika individer. I ovanliga fall kan en kraftig hypoglykemi leda till bestående hjärnskador eller döden. Hypoglykemi hävs genom att äta eller dricka något som innehåller socker, helst druvsocker, tillföra glukos intravenöst eller genom en injektion med hormon som frisätter glukos (glukagon). Choklad ska inte ges eftersom det är fett som gör upptaget av sockret långsammare.

Symtomen beror dels på hjärnans reaktioner på låg blodsockerhalt, dels på att kroppen frisätter katekolaminer (bland annatadrenalin).


Hjärnan fungerar fortfarande inte och jag sitter fortfarande här och darrar, superhungrig och sjukt lättirriterad. Jag önskar att någon förstod hur jag känner mig och mår, men det är samtidigt en känsla som jag inte ens önskar min värsta fiende...

VARFÖR JAG?


Kommentarer
Postat av: faster

Jag vet precis hur det känns.

PS Tavlan sitter ovanför Donalds skrivbord.

2010-10-14 @ 21:46:24
Postat av: Andrine - Sockermongo

jo /=



åh vad roligt! (: hoppas han är nöjd

2010-10-15 @ 00:57:19
URL: http://detlillasockermongot.blogg.se/
Postat av: LCHF-tjej

Hej!

Har du testat LCHF-metoden?

Dvs fettrik mat och att snåla på kolhydraterna?

Det kan verka under på diabetes!

2010-11-04 @ 17:39:13
Postat av: Andrine - Sockermongo

LCHF-tjej

jo jag har ju det kan man ju säga, problemet för mig blir dock att jag blir väldigt låg i blodsockret och då måste jag iallafall äta snabba kolhydrater

2010-11-27 @ 00:27:41
URL: http://detlillasockermongot.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0