Beviset på att graffiti är konst!



Tv-programmet Bukowskis är mitt återkommande tisdagsnöje, tyvärr missade jag programmet igår för jag var fullt upptagen med att tjäna pengar ;D

Men iallafall, för några veckor sedan visade de på programmet bilden ovan, den, och konstnären de presenterade som "Banksy", fångade genast mitt intresse och jag bestämde mig för att ta reda på vem den här mannen var och vad han gjort mer i sitt liv.

Det visar sig att den här "Banksy" är en anonym graffiti konstnär och hans verk finns spridda lite överallt i på gatorna i hans hemstad Bristol, London och andra städer runt om i världen. I sin konst kombinerar han sin stencilteknik med klassisk graffiti och motiven är ofta satiriska med vikt på politik,kultur och etik.



Enligt wikipedia har hans verk har sålts för upp till 40 000$ och Angelina Jolie ska tydligen ha köpt ett av hans verk för motsvarande 2.7 miljoner SEK

Just bilden ovan, som var en kopia i limiterad upplaga, hade ett utropspris på 50 000-70 000 SEK  och vad jag vill minnas var det högsta budet "bara" 40 000 så den återkallades, tråkigt tycker jag, men vill ägaren bli av med bilden kan jag gärna ta emot den ;D

Skulle vilja påstå att det här är beviset på att graffiti är konst, om det var någon som tvivlade :D

Mer av Banksy:










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0