Varför vara ordinär när man kan vara extraordinär?


Antonio Gaudí (1852-1926)


Fortsätter slänga upp lite inlägg med folk som inspirerar mig, dagens namn är Antonio Gaudí , vilken man!

Första gången jag fick upp ögonen för den här mannen var på en språkresa till Barcelona i nionde klass.
Kommer ihåg att jag såg en byggnad genom bussfönstret med jävligt feta balkonger, det visade sig senare tillhöra en byggnad som går under namnet "Casa milà".

Det som jag minns mest från den resan är dock den hysteriskt monstruösa, fantastiska, makalösa katedralen " La Sagrada Familia ", det är en såndär grej som alla måste se innan de dör. Gaudí var alltså den som påbörjade det här bygget som än idag inte är klart, vad arkitekten som är ansvarig nu heter vet jag inte. Det jag vet är att jag gärna vill åka dit och se den igen någon gång i mitt liv, för det är en byggnad som man aldrig kan sluta upptäcka nya detaljer på. Om någon som läser det här inte har en aning om vad det är för byggnad jag pratar om, Google it now! så ni ser det jag ser ^^

Det sjuka är att mannen dog 1926 (f.ö. påkörd av en spårvagn), alltså för snart 100 år sedan och i mina ögon är han överlägsen alla andra arkitekter jag någonsin skådat. Han var en man med makalös fantasi som gick sin egen väg och skapade underverk.

Varför vara ordinär när man kan vara extraordinär undrar jag?

Endast döda fiskar flyter med strömmen liksom^^

Nu tänker jag inte skriva mer om just honom utan jag låter bilderna tala för sig själva. (:


Casa milà här ovan (: taget ur en bok om Gaudì som även den är köpt på bokmässan







"La sagrada Familia" här ovan (:

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0