Helgens roadtrip

Helgen inleddes i fredags med att jag och Fredrik körde till Helsingborg (egentligen var det ju bara Fredrik som körde, jag satt mest med och vrålade till diverse låtar som skränades ut från det fantastiska ljudsystem som kommer med en Opel Aguila) tog båten över till Helsingör där vi strögade runt hela dagen, köpte finöl och fulsprit till hyfsad billig peng, åt världens största glass till lunch och satt på bryggan framför Kulturhuset o drack Sangria i ett par timmar. Efter en brakmiddag beståendes av dansk pilsner och Indisk buffé däckade vi ganska tidigt på hotellet.

Morgonen därpå vaknade vi upp till ett mulet Helsingör "underbart!" Tänkte jag då jag tänkte att jag skulle få sporta långbyxor utan att svettas ihjäl hela dagen. Boy was I wrong! Efter en finfin frukostbuffé på hotellet rullade vi vidare i Röda faran mot Köpenhamn, vi körde (Fredrik körde, jag stog återigen för sången) Strandvejen, en arkitektstudents våta dröm (helt galet så många fina hus det finns i Danmark). Väl framme i Köpenhamn hade alla moln mystiskt försvunnit från himlen och jag spenderade en hel dag under den gassande solen i Köpenhamns betongdjungel iförd jeans, vidrigt, svettigt, varmt är några ord för att beskriva känslan. Total eufori och en kalll kår av glädje som rinner genom kroppen är några ord för att beskriva känslan när jag återigen (två år sen sist) stod framför Louboutin-affären i centrala Köpenhamn, jag har bara varit där en gång förut men min inbyggda gps kan på något remarkabelt sätt sniffa sig till röda sulor inom en radie på 150 m. Den totala euforin dog dock lite eftersom det inte riktigt ingår i min budget att köpa skor för 5000 just nu, men att bara få titta och känna på ett par Daffodile är en drog i sig :3 Efter ett tag bytte vi finkultur och dekadens mot street-art och weed-försäljning i Christiania, sjukt kul att få ta del av båda dessa världar i en och samma stad.

Trötta efter en lång dag i Danmark tog vi bron över till Sverige och åkte till Fredriks sommarstuga i Skåne (Beddinge) där hela hans tjocka släkt (de är smala allihop) väntade på oss, lördagskvällen bjöd på lax, vin, godis, lekar och strandpromenad. Natten innehöll både regn och åska och spenderades i tält på tomten.

Eftersom det här inlägget börjar bli lite väl långt nu avrundar jag bara med att säga att på Söndagen svängde vi förbi Emporia på vägen hem, måste fan va det coolaste köpcentrum mina ögon någonsin beskådat, och med en planlösning som nästan är värre än Frölunda torg!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0