En jäklans massa bilder ifrån Schweiz

Okej! Lite för att jag känner att jag inte kan sluta tjata om hur grymt Schweiz var, och lite för att kompensera mina klasskompisars hysteriska instagrammande av bilder från Paris tänkte jag ändå lägga upp lite (ganska många) bilder från min och Fredriks tripp till Schweiz. Eftersom jag inte orkar skriva så mycket då jag suttit på Ikea Kållered och lärt mig kökssortiment hela dagen tänkte jag mest låta bilderna tala för sig själv.

De är uppdelade i en hyfsad kronologisk ordning och sen har jag lite skrivit en summering om var bilderna är ifrån, så att ni själv vet vart ni ska åka om ni vill kasta snöbollar i Maj eller doppa huvudet i ett vattenfall.

Börjar med att sammafatta hela resan i en mening: Magisk minne för livet!


Here we go!

Leksakspengar! (schweizer franc)



Vårt fina boende i utkanten av Interlaken, ett litet B&B styrt med järnhand av en trevlig tysk madam!
 

Dag 1, Frukostbuffé med glada gruyéreostmackor på terassen




Dag 1, en tripp upp på berg vid Lauterbrunnen/Stechelberg, den vita toppen på de flesta bilder är Jungfrau, en liten bergstopp på ca 4400 m, inget märkvärdigt när man är uppväxt vid foten av Kinnekulle... (eherm)
 
 
 



Dag 1, kväll
Vin på terassen och ostig fondue i Interlaken, om nom <3





Dag 2, enligt yr.no skulle det regna 40 mm idag...
Förskräckta och deprimerade vågade vi knappt titta ut genom fönstret, MEN!

Vi vaknar till en blå himmel med monstruös bergsvandrar-bränna.
 
 





Dag 2, utflykt 1
Tar bilen till friluftsmuséet Ballenberg i Brienz, där vi traskade runt, tittade på hus (#arkitektnörderi) , klappade kor och åt ost. Inte nödvändigtvis i den ordningen.

 
 



Dag 2, utflykt 2,  Vattenfall
På vägen tillbaka till Interlaken stannade vi till vid denna magiska plats. Klättrade i berg, blev nerskvätta av alpvatten, antagligen från nån smält glaciär(nedrans växthuseffekt), och käkade glass nere vid hotellet (se rödaktigt slott på bild)
 

 
 
 



Dag 2, Kväll
Efter ett par snuskigt dyra cheeseburgare (ca 25kr/st) på Gyllene måsen avnjöts
Irish coffée och schweizisk efterrätt, profiterole och toblerone parfait på fullsatt café. Kvällen avrundades med Rugenbräu, galet lättdrucken öl (även denna från Schweiz) på ett vandrarhem med en väldigt glad, tjock och högljudd ägare.


Dag 3, Vi lämnar Interlaken och tar sikte på Genéve.

Träffade den här skumma typen.

Han bodde här

Besökte Gruyére, en medeltidsby uppe på en grön kulle med Alienmuseum och tillhörande café/bar... det var lika coolt som det låter.
 
 
 
 

Gick en något annorlunda vandring i häxornas fotspår någonstans ute i ödemarkerna i mitten av landet.
Summering: väldigt mycket uppför, väldigt mycket nedför, väldigt lite säkerhet.
 


Körde tillbaka till Genéve via Lausanne, helvetes stad att köra bil i men jag fann ett stycke fin arkitektur i Rolex center.
 
 
 
 
 
 
Dag 4, Genéve och hemresa
Efter att roadtrippat runt i istort sett halva landet var vi inte så charmade av Genéve som stad, utan längtade tillbaka till Interlaken.
Hittade dock tillbaka till min materialistiska sida och lämnade stora dräggelspår på rutorna till den stängda Louboutin affären innan vi fick bege oss till flygplatsen för att flyga tillbaka till Köpenhamn. :(
 




Om du läser det här vill jag bara säga:

GRATTIIIIS! du har precis lyckats ta dig igenom hela inlägget och kan nu gå vidare med ditt liv, alternativt hitta något annan form av prokrastination.


 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0